Noodopvang Asielschip De Holland

De noodopvang
Sinds eind november ligt het passagierschip ‘De Holland’ als asielboot in de jachthaven van Ridderkerk. Het schip is een opvanglocatie voor asielzoekers, als back-up voor het AZC Ter Apel dat momenteel overvol zit.

Vooralsnog heeft de Gemeente Ridderkerk een vergunning verleend tot 1 februari 2022.
Zie ook het artikel ‘Asielschip deze week in Ridderkerk’ in De Combinatie van 17 november jl.

De rol van Stichting Integratie in Ridderkerk (SIR)
Aan boord van het schip is het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) verantwoordelijk voor het wel en wee van de asielzoekers.

De Gemeente Ridderkerk heeft Facet Ridderkerk, de welzijnsstichting van de Gemeente, gevraagd om in overleg met het COA activiteiten te organiseren en te coördineren gericht op het welzijn en het welbevinden van de mensen aan boord, gedurende hun verblijf in de Ridderkerkse haven.

SIR neemt, vanuit de eigen ervaring in de contacten met statushouders, deel aan het organiseren en uitvoeren van verschillende activiteiten. Daarbij werken we nauw samen met de Ridderkerkse Werkgroep Vluchtelingen die o.m. erg actief was in het voormalig AZC Beverwaard.

Hoe kan jij helpen?
De hulpvragers hoeven we niet te introduceren. Als je het nieuws een beetje volgt, weet je genoeg over de ellende die deze mensen moesten ontvluchten en waarbij ze alles hebben achtergelaten.

Heb jij een hart voor mensen in nood? Dan hebben we jou nodig.

Klik hier voor actuele acties, hulpvragen en aanmelding.