Hulpvragen en activiteiten
Noodopvang Asielschip ‘De Holland’

Vrijwilligerswerk en Covid
Bij alle activiteiten geldt dat minimaal de voorschriften van de overheid t.a.v. de covid-pandemie worden gevolgd. Aan boord van ‘De Holland’ gelden de regels die de COA heeft opgesteld.

Vrijwilligerswerk
In overleg tussen Facet en het COA worden er activiteiten georganiseerd aan boord van het schip. Ook willen we activiteiten aanbieden in het kader van kennismaken met de omgeving (b.v. wandelen in en om Ridderkerk). Daarvoor zoeken we vrijwilligers.
Veel plannen moeten nog worden uitgewerkt. Maar als je je hiervoor wilt inzetten, meld je dan aan via ons contactformulier. Dan bespreken we met je welke activiteit op dat moment om menskracht vraagt en wij houden je op de hoogte van de voortgang.

Meat & greet
Van andere vrijwilligersorganisaties horen we dat het uitnodigen van de asielzoekers door eigen landgenoten die al langer in Nederland gevestigd zijn, een groot succes is. Rustig, in de veilige omgeving van de woning van de statushouder in de eigen taal het gesprek kunnen aangaan, is onwaardeerbaar belangrijk.
Het ‘Meat’ staat voor het (eventueel) uitnodigen van de asielzoeker voor de maaltijd. Maar alleen koffiedrinken is ook prima.
Wij willen dat idee graag overnemen en vragen statushouders in Ridderkerk zich bij ons aan te melden. Wij zullen dan in overleg met hen een match zoeken onder de bootbewoners.

Organiseren activiteiten
De Werkgroep Vluchtelingen bezorgt de bootbewoners rond de Kerstdagen een kerststol. Kan dit je inspireren een actie op touw te zetten? Informeer ons en we gaan met je in conclaaf hoe we dit voor elkaar krijgen.

Uitnodigen bestaande activiteiten
Door de Werkgroep Vluchtelingen wordt een wekelijks sportuurtje voor statushouders georganiseerd. Dit zal in aangepaste vorm ook worden aangeboden aan de bootbewoners. Ken je of organiseer je vergelijkbare activiteiten? Informeer ons en we bespreken met je hoe je plan kan worden uitgevoerd.

Overig
Heb je nog andere vragen, suggesties of opmerkingen? Mail ons dan op sir.ridderkerk@gmail.com.
We nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op. Bij voorbaat onze geweldige dank voor je inzet en betrokkenheid.