Wat bieden wij buddy's

Uitgangspunten
  1. Onder het huidige overheidsbeleid is de statushouder verantwoordelijk voor zijn inburgering, participatie en integratie.
  2. Onder het komende beleid per 1 januari 2022 (Nieuwe Wet Inburgering) krijgt de Gemeente, als regisseur van een integrale aanpak op alle levensterreinen, een sterk coördinerende rol en wordt o.m. verantwoordelijk voor (het aanbod van) scholing en toeleiding tot de arbeidsmarkt.
Visie

Een asielzoeker/statushouder zal de eerste jaren van zijn verblijf terughoudend staan tegenover de overheid en instanties die aan de overheid zijn gerelateerd. Hij is immers gevlucht omdat ‘zijn’ overheid geen veilige omgeving bood.

Uitsluitend via een vertrouwensband met een buddy die vanaf het begin met hem optrekt, kan stap voor stap gewerkt worden aan een succesvolle inburgering, participatie en integratie.

Aanpak

Vanuit deze visie ondersteunt en faciliteert SIR buddy’s door:

• in zijn contacten met de gemeentelijke overheid deze gevraagd en ongevraagd te adviseren ten aanzien van knelpunten en good practices vanuit de huidige praktijk:
    – voor deze praktijkervaringen is SIR grotendeels afhankelijk van (geanonimiseerde) inbreng van buddy’s;
    – ook verkrijgt SIR informatie via tweejaarlijkse statushouderbijeenkomsten waarvoor statushouders en hun buddy’s breed worden uitgenodigd.
  • in zijn tweejaarlijks overleg met aanbieders/organisaties te stimuleren dat de betrokken organisaties en professionals elkaar blijvend ontmoeten voor structureel overleg: men moet van elkaar weten wat er gebeurt, om te ondervangen dat er langs elkaar heen wordt gewerkt en er sneller kan worden geschakeld als de situatie daarom vraagt;
  • de buddy’s te ontzorgen door, in nauw overleg met de WG Vluchtelingen:
    – de verklaring omtrent gedrag (VOG) kosteloos aan te vragen;
    – het aanbieden van (een) vertrouwensperso(o)n(en);
    – het aanbieden van een juridisch loket;
    – het aanbieden van cursussen;
    – het ondersteunen van intervisie-bijeenkomsten;
  • bewustwording en begrip in de (Ridderkerkse) samenleving te stimuleren door informatievoorziening via daartoe aangewezen kanalen.