Themabijeenkomst in De Loods: Werken in de zorg en bedrijfsleven en eenzaamheid

Vrijdag 24 november 2023 organiseerden Stichting Integratie in Ridderkerk, waarin participeren de Stichting Multicultureel Ridderkerk, Stichting Eritreeërs Ridderkerk, en de Afghaanse Culturele Vereniging, een bijeenkomst over eenzaamheid en werken in de zorg en bedrijfsleven in De Loods aan de P.C. Hooftstraat.

De dagvoorzitter, Farid, verzorgde vertalingen en presenteerde via een video welke activiteiten SIR ontplooit. Tijdens de bijeenkomst werd een promotievideo vertoond over wat een buddy/maatje voor statushouders kan betekenen.

Het thema eenzaamheid werd belicht met een podcast van Facet Ridderkerk waarin een interview plaatsvond met Piet de Vries, adviseur van het Interkerkelijk Diaconaal Beraad.Het thema werk werd behandeld door uitzendbureau Roflex. De heren Mohammed Ghalwsh en Janco Versluis deelden hun ervaringen over werken in de haven van Rotterdam. Roflex heeft ervaringen met het plaatsen van statushouders. Zij benadrukten dat een diploma niet het belangrijkste is. Motivatie is heel belangrijk. Veilig werken is een absolute topprioriteit. Medewerkers worden daarin geschoold en getraind door Roflex.
Mw. Shannon Vernaeve, Welzijnscoach en Vrijwilligerscoördinator, en de heer Onno Terpstra, locatiemanager van Riederborgh | Lelie Zorggroep, spraken over het verschil in zorg in Nederland en het thuisland van de statushouders. De zorgsector heeft dringend behoefte aan medewerkers en vrijwilligers. De Riederborgh bekijkt samen de vrijwilliger wat het beste bij hem of haar past en er is begeleiding op de werkvloer. Zo kunnen statushouders werkervaring opdoen en bij gebleken geschiktheid door groeien tot vaste medewerker.

De bijeenkomst werd omlijst met muziek, zang, dans en zelfbereid eten, klaargemaakt door vrijwilligers van de Stichting Multicultureel Ridderkerk.
Na afloop van deze levendige bijeenkomst kregen de aanwezigen een map met informatie en folders uitgereikt.

Buddy’s/maatjes zijn steunpilaren voor statushouders om te integreren en participeren in de Ridderkerkse samenleving. De SIR nodigt u uit om mee te doen! Kijk eens verder op onze website en meld u aan op mailadres sir.ridderkerk@gmail.com.

Comments are closed.