Terugblik themabijeenkomst ‘Intercultureel samenwerken’

Intercultureel samenwerken maakt Ridderkerk mooier!

Zaterdag 13 april 2024 organiseerden de SIR (Stichting Integratie in Ridderkerk) en de Afghaanse Culturele Vereniging een bijzondere bijeenkomst in De Loods, waarin het belang van intercultureel samenwerken centraal stond. Ridderkerkers uit ca. 15 verschillende thuislanden woonden de bijeenkomst bij evenals vertegenwoordigers van verschillende Ridderkerkse stichtingen. De sfeer was warm en gastvrij.

Farid, Siavash, voorzitter van de Afghaanse Culturele Vereniging, schetste hoe voor velen de tocht naar Nederland verliep en hun eerste stappen op Nederlandse bodem. Dit werd gevolgd door een inspirerende toespraak van Burgemeester Marco Oosterwijk. Hij benadrukte het belang van intercultureel samenwerken omdat nu al 24% van de Ridderkerkse inwoners komt uit landen buiten Europa. Willen we Ridderkerk mooier maken dan moeten we er samen de schouders onderzetten was zijn boodschap. Zijn toespraak was opgebouwd rondom drie woorden: mooi, moeilijk en mogelijk.  Hoe mooi is het om kennis te mogen maken van de rijkdommen van elkaars culturen. Hoe moeilijk is het om te integreren en participeren in de Ridderkerkse samenleving en je thuis te voelen. Mogelijk wordt het als we allemaal een stap vooruit doen. Kom tot elkaar. Praat met elkaar. Help elkaar. Werk samen!

Na het intercultureel buffet, dat werd afgesloten met het serveren van Haft mewa, een traditionele Afghaanse lekkernij en symbool voor eenheid en diversiteit, was er een rondetafelgesprek waarin facetten van intercultureel samenwerken werden besproken.

De avond werd afgesloten met muziek en dans. De SIR en Afghaanse Culturele Vereniging kijken terug op een geslaagde bijeenkomst vol inspiratie en verbondenheid.

Wilt u meewerken om Ridderkerk mooier te maken? Meld u dan aan als buddy op www.sameninridderkerk.nl. Op deze website leest u wat we allemaal doen en alles over het werk van buddy’s.

Burgemeester Marco Oosterwijk aan het buffet tijdens de Interculturele Uitwisseling in Ridderkerk.

Comments are closed.